maandag 12 juni 2017

Vastgelopen formatie VVD CDA D66 en GL

12 juni 2017
Het is nu een paar uur geleden dat de tweede poging om een coalitie te vormen tussen VVD, CDA, D66 en GroenLinks mislukt is. Dat vinden wij uiterst teleurstellend. Want deze coalitie had een ruime meerderheid in beide Kamers der Staten-Generaal. Deze coalitie had links en rechts, progressief en conservatief kunnen verbinden.

D66 is de verkiezingen ingegaan met de inzet om te verbinden tussen links en rechts, tussen progressief en conservatief. Want niet alleen in Nederland, maar vooral in Europa en de rest van de wereld staan we voor grote uitdagingen.

De reactie van Alexander Pechtold op het vastlopen van de onderhandelingen ziet u in deze video.

15 mei 2017
Alexander Pechtold: “Helaas zijn de onderhandelingen over een nieuw kabinet vandaag vastgelopen. Dat vind ik zeer teleurstellend. Deze combinatie van partijen was onze eerste en belangrijkste voorkeur. Het is een combinatie van de grootste partij en drie partijen die de verkiezingen hebben gewonnen.

Naar mijn overtuiging zou deze combinatie links en rechts aan elkaar verbinden en een kabinet kunnen opleveren waar zoveel mogelijk Nederlanders zich in herkennen. Die inzet zullen jullie ook herkennen vanuit de campagne die jullie en ik samen gevoerd hebben. Daarnaast zagen wij met deze partijen kansen om voor D66 belangrijke thema’s verder te brengen.

Morgen zal ik met de fractie de ontstane situatie bespreken en overleggen wat de volgende stap moet zijn. Daarna zal ik in een debat met de informateur in de Tweede Kamer verantwoording afleggen over deze vastgelopen formatiepoging”.

12 mei 2017
De onderhandelingen tussen VVD, CDA, D66 en GroenLinks voor een nieuw kabinet zijn in volle gang. Deze week is er stevig onderhandeld en hebben Alexander Pechtold en Wouter Koolmees samen met de collega’s van andere partijen veel onderwerpen besproken. Er wordt nu ook geregeld ’s avonds met elkaar gesproken, zodat er meer meters kunnen worden gemaakt. En zoals dat gaat bij serieuze onderhandelingen is op sommige onderwerpen al overeenstemming bereikt, terwijl op andere onderwerpen het nog flink botst. Afgelopen week stuurde informateur Schippers een brief naar de Tweede Kamer over de kabinetsformatie.

Lees de brief hier.