dinsdag 19 september 2017

D66: stemmen op het station van Hoogeveen

Op 21 maart 2018 vindt de gemeenteraadsverkiezing plaats. D66 vindt het belangrijk dat er zoveel mogelijk Hoogeveners gaan stemmen. De partij denkt dat een stembureau op het station daaraan een bijdrage kan leveren. De democraten stelden hiervoor een motie op.

Hoogeveen beschikt over diverse locaties om te stemmen verdeeld over de gemeente. Het Hoogeveense station maakt daar, tot teleurstelling van D66, nog geen deel van uit. Dat is jammer, want er zijn heel veel Hoogeveners die dagelijks per trein naar hun werk forenzen. Daarnaast zijn er jongeren die zich iedere dag verplaatsen naar een universiteit of hbo-instelling in een andere plaats en met de bus aankomen om naar het mbo te gaan.

Volgens D66 kan het voor hen een onnodige drempel en tijdrovend zijn om buiten werk- en schooltijd een stembureau op te zoeken. D66 trekt hieruit de conclusie dat een deel van de stemgerechtigden niet gaat stemmen, terwijl dit wel zou gebeuren als er een stembureau op het station geïnstalleerd zou worden. Daarnaast ziet D66 dat veel gemeenten in Nederland wel een stembureau op het station inrichten, met groot succes. De partij hoopt dat Hoogeveen op 21 maart 2018 ook kan stemmen op het station.

Zeker, in de gemeente Hoogeveen zijn een behoorlijk aantal stembureaus, dus “in de buurt” is vaak wel een. Maar stembureaus op een natuurlijke stop tussen huis en werk of opleiding? Weinig. Wij roepen de gemeenteraad van Hoogeveen dan ook op deze motie te steunen.

Ons initiatief wordt inmiddels gesteund (mede-ingediend) door de ChristenUnie.