dinsdag 19 september 2017

D66: vragen over besteding armoedegelden

Ook als er thuis weinig te besteden is moeten kinderen samen met leeftijdsgenootjes kunnen sporten, kunnen leren zwemmen, en muziek kunnen leren maken. Daarom heeft Staatssecretaris Klijnsma voor dit jaar 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor kinderen in een gezin met een laag inkomen. Voor de gemeente Hoogeveen gaat het om € 298.000 van deze zogenaamde armoedegelden of Klijnsmagelden.

Eén van de voorwaarden die de Staatssecretaris gesteld heeft is dat deze gelden niet gebruikt worden om tekorten aan te vullen. In juli heeft het College van B&W van Hoogeveen een besluit genomen dat hier tegenin lijkt te gaan. Met dat besluit heeft het college namelijk een tekort van het Jeugdsportfonds van ruim € 52.000 over 2016 aangezuiverd.

“De activiteiten van het Jeugdsportfonds staat wat ons betreft niet ter discussie” aldus Johannes Prakken van D66 Hoogeveen. “Maar het college moet dat geld wel uit het juiste potje halen. Op deze manier bestaat de kans dat andere initiatieven niet meer voor financiering in aanmerking komen”.

Het besluit is ook aanleiding voor de democraten om te vragen naar de besteding van de rest van deze gelden. “Het Jeugdsportfonds heeft ook extra financiering gekregen voor het jaar 2017. Daarmee is € 100.000 van de € 298.000 besteed. Er zijn nog 4 andere fondsen door de Staatssecretaris aangewezen om daarmee samen naar nuttige besteding te kijken. Wij horen graag van het college hoe het met de plannen staat.”

Vragen D66 Hoogeveen – Klijnsmagelden

Update 4 oktober 2017:

Het college heeft onze vragen beantwoordt, maar niet geheel naar tevredenheid. In tegenstelling tot ons is het college van mening dat de voorwaarden juist zijn toegepast. Ook lijkt het college over de besteding een afwachtende houding aan te nemen.

Vragen D66 Hoogeveen – Klijnsmagelden – antwoorden